يا رب

گزارشي از كارها و عملكرد شوراي فرهنگي و ديني

يا رب

با سلامي به بوي مهر ، عشق ، زندگي و سلامتي

يا رب

يا حق

يا رحيم

يا رحمان

 

عشق يعني اشك توبه در قنوت

خواندنش با نام غفار الذنوب

عشق يعني چشمها هم در ركوع


شرمگين از نام ستار العيوب

عشق يعني سر سجود و دل سجود

ذكر يارب يارب از عمق وجود

 

 

 

 

وقتـــے كــه بنــده اےسجــده كــرد، ابليـس فريادمــے زنـــد واے بــر مـن! او اطـاعت كــرد، ولـــے مـن معـصــيت كــردم ، او سجــــده كـــرد و مــن از ايــن عمــل ســـرباز زدم.
بحار الانور، ج ,82 ص 233



از عمق سكوت تا خدا خواهم رفت
تا دورترين افق رها خواهم رفت
امروز در انديشه ي زرين نماز
از قوس سجود تا خدا خواهم رفت .

خوب است  بدانيد كه جذب ديگران به نماز ارتباط نزديكي به نوع شخصيت افراد دارد ؛  چراكه براساس روان شناسي تربيتي شخصيت انسان ها از تيپ هاي گوناگوني است  مثل شخصيت خودكار، سازش پذير، بدگمان، افتاده، مبارزه طلب، تعديل نيافته،  ماجراجو، مشتاق، اخلاقي كه براي هر يك مي توان از به يك يا چند روش از روش  هاي متعددي كه در اين زمينه وجود دارد استفاده نمود.

با در نظر  داشتن نكته گفته شده براي اينكه بتوانيد با موفقيت ديگران را به نماز  خواندن تشويق نمائيد دو پيشنهاد عمده را به شما هديه مي نمائيم:

پيشنهاد اول : از بين بردن موانع اين گونه افراد كه اين موانع عبارتند از:

1- عدم اعتماد به نفس

بعضاً ممكن است فردي كه ( به خوصوص نوجوان ها ) اقدام به خواندن نماز مي‌كند توسط  ديگران مورد تمسخر قرار بگيرد در چنين شرايطي اگر اعتماد به نفس نداشته  باشد از ميدان بدر رفته و نماز را ترك كند.

در خصوص  اين افراد بايد اعتماد سازي نمود و آن ها را به اين نكته تذكر داد كه نبايد انسان با حرف مردم زندگي كند و به قول معروف دم دروازه را مي شود بست اما  دهان مردم را نمي شود بست.

2- گناه

راه برطرف  نمودن اين مانع، آشنا نمودن اين گونه افراد با پيامدهاي منفي گناهان و  تشويق به ترك گناه و معاصي كوچك و بزرگ از جمله ترك تماشاى فيلم ها و صحنه  هاى مبتذل و آلوده به گناه و همين طور حضور در محيط هاى ناسالم مي باشد .

شما مي  توانيد براي شناساندن گناهان وي را به خواندن كتاب گناهان كبيره شهيد  دستغيب و همين طور كتاب گناه‏شناسى، محسن قرائتى تشويق نمائيد.

گاهي پدر و مادرها مي‌گويند: آقا من به او گفتم گوش نداد. ديگر حوصله‌ام نمي‌رسد. خدا گفته: به بچه‌ات كه سفارش نماز مي‌كني بايد حوصله كني. «وَ أْمُرْ  أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» ، «وَ أْمُرْ» امر كن،  «أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» يعني بچه‌ات را وادار كن نماز بخواند، بعد مي‌گويد:  «وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» آيه‌ي قرآن است كه خواندم. يعني مقاومت كن. نگو:  ده بار گفتم گوش نداد.


3- دوستان ناباب

وجود  دوستان ناشايست درانحراف آدمي به سمت ناهنجاري هاي اخلاقي بسيار موثر است.  چه بسا جواناني كه در مسائل ديني علاقمند و به دينداري خود را غبند و ليكن  در محيط هاي مختلف از قبيل محل هايي كه در آن زندگي مي كنند يا محيط كار و  تحصيل كه در آن ساعاتي را سپري مي سازند با افرادي آشنا شوند كه كارهاى  نادرست انجام مى‏دهند يا حرف هاى لغو و بيهوده مى‏ زنند به مرور زمان موجب  مى‏ گردد كه حالات و رفتار آنها در روح انسان تأثير بگذارد و حال نماز و  دعا و مناجات از انسان سلب شود و به تدريج او را در دام بي ديني و لاابالي  گري گرفتار مي كنند.

راهي كه در خصوص چنين افرادي توصيه مي شود كنترل دوستان پيرامون خانواده مي باشد ؛  لذا اگر دوستانى دارد كه اهل نماز نيستند و نسبت به مسائل دينى و شرعى توجه ندارند و از خانواده هاى لاابالى هستند بايد به نحوى او را از آن ها جدا  شد و دوستانى مناسب را جايگزين آنها نمود.

4- نا اميدي

احتمال  دارد كه به دليل انجام گناهان ؛ چنين شخصي از درگاه الهي نا اميد شده و به  همين دليل ديگر نماز نمي خواند لذا به رحمت و مغفرت الهى اميدوارش نمائيد  به گونه اي كه گناهان و اشتباهات احتمالى كه ممكن است قبلا يا هم اكنون  مرتكب شده باشد باعث ياس و نااميدى وي نشود و به او اطمينان بدهيد كه  خداوند توبه پذير است و در صورت توبه همه گناهان را هر چند خيلى بزرگ باشند مى آمرزد.

5- برآورده نشدن حاجت

برخي از افراد نيز بدليل اينكه به خواسته هاي خود نمي رسند با خدا لجبازي نموده و به وسيله ترك نماز با خدا قهر مي كند .

اگر كسي با خدا قهر كرده بايد به او يادآوري شود كه : چه بسا چيزهايى كه انسان به آن  دست مي يابد ، ولى سرانجام بلاى جان و مايه اندوهش مى ‏گردد؛ و چه بسيار  اموري كه در نظر انسان ناگوار و ناخوشايند است و گاه مورد نفرت او است ولي  باطن و سرانجام آن براي او خير و مبارك است ، قرآن كريم بر اين حقيقت ريشه  ‏دار انگشت گذاشته و مي فرمايد : و عسى ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم و عسى ان تحبّوا شيئاً و هو شرّ لكم ؛ چه بسا چيزى را ناگوار بدانيد ولى در واقع مايه خير شما است و چه بسا به چيزى دل ببنديد كه در واقع برايتان زيانبار  است.( بقره:6 21 )

فطري بودن تشكر و سپاسگذاري در انسان از ويژگي هاي فطري هر انساني اين است كه در مقابل نعمتي كه ديگران به وي عطا مي كند سپاسگذار بوده و تشكر مي نمايد .

فطرت انسان خواهان تشكر از ولى نعمت است.

پيامبرخدا  فرموده اند : «جبلّت القلوب على حبِّ من احسن اليها قلب‏ها »( بحار الأنوار ؛ ج‏74؛ ص 142) ؛ « بر اساس دوستى و محبت كسى كه به انسان احسان كند،  آفريده شده است » و از آنجا كه در اصل خداى سبحان خالق و هستى بخش ماست و  از سويى همه نعمت‏ها و بركاتى كه در زندگى ما وجود دارد از آن اوست.  بنابراين لازم است به اقتضاى تكليف فطرى خودمان از قادر منّان تشكر كنيم.  حال اين تشكر بايد به چه شكل و كيفيتى باشد؟

انبياى الهى روشنگر اين حقيقت بوده‏اند و نبىّ مكرّم اسلام نيز به نوبه خويش نماز را با اين شكل و هيئت خاص به ما معرفى فرموده‏ اند.

بنابراين  همان گونه كه پروردگار مهربان هر شب و روز، ما را رهين الطاف و بركات خويش  گردانيده است، ما بندگان نيز موظّفيم هر چند ساعت يك بار در برابر محبوب  قلب و عزيز دلمان بايستيم و از او نهايت سپاسگزارى و تشكر را بنماييم.

بهترين روش براي جذب ديگران به راه خدايي بهترين روشي كه از سوي معصومين عليهم السلام براي جذب ديگران به راه خدا معرفي  شده اين است كه خودمان با اشتياق و علاقه به احكام دينى اسلام عمل كنيم و  هميشه به دستورات دينى پايبند باشيم و در واقع با عمل خود ديگران را به  دستور دينى دعوت كنيم به عبارت ديگر احكام دينى را با عمل خود تبليغ كنيم.

قرآن در  سوره بقره مى‏فرمايد: « أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ  أَنْفُسَكُم »( البقرة 44) ؛ «آيا ديگران را به نيكى دعوت مى‏كنيد در حالى  كه خودتان را فراموش كرده‏ايد.»

امام سجاد  مي‌گويد: خدايا يك حالتي به من بده، كه هركس پشت سر من بد مي‌گويد، من  خوبي‌اش را بگويم :«مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْر» يعني كسي غيبت مرا مي‌كند من خوبي‌اش را بگويم.

حضرت صادق  عليه السّلام فرمود: مردم را با غير زبان خود (با اعمال و رفتار خود) براه  حق دعوت نمائيد . بايد مردم از شما ورع و كوشش و نماز و اعمال خير ببينند ؛ كه اين روش كاملا جلب‏ كننده است. (بحار الأنوار ،ج‏67 ،ص 303)

البته علت  اتخاذ چنين رويكردي نيز كاملا روشن است ؛ چراكه اگر اهل عمل نباشيد ولو به  ظاهر خود را متعبدهم جلوه دهيد تأثيرگذارى شما خيلى كم مي شود.

گذشته از  اينكه چه بسا اگر حساسيت خاصى به شما پيدا كرده باشند دعوت زبانى شما نه  تنها آنها را بيدار و هدايت نمى‏ كند بلكه لجاجت و سرپيچى ديگران را ولو  بخاطر ناراحت كردن شما بيشتر خواهند كرد .

حضور افراد فرهيخته و سرشناس در مساجد يكي از چيزهايي كه اثر دارد اين است كه افراد سرشناس به مسجد بروند.

اگر شاگرد  اول‌ها در مسجد بروند، باقي شاگردها هم مي‌روند. اگر مديريان و دبيران  بروند، اين حضور افراد سرشناس خيلي مهم است. يك فوتباليست معروف اگر نمازش  را در مسجد بخواند، تمام علاقه‌مندان فوتبال ياد مي‌گيرند. آنها هم مي‌روند و مسجدي مي‌شوند. اين يك مسأله است كه افراد فرهيخته و افراد سرشناس شركت  كنند.

خدا در قرآن مي‌گويد: زن‌هاي پيغمبر اگر شماخلاف كنيد، عذابتان دو برابر است. چون مي‌گويند: زن پيغمبر خلاف كرده است.

امام  صادق(عليه السلام) به يك نفر گفت: هر گناهي از هركس بد است، ولي از تو بدتر است. گفت: چرا؟ فرمود: براي اينكه تو منسوب به ما هستي. آن كسي كه سيد است با غير سيد فرق مي‌كند. مي‌گويند: تو از ذريه‌ي پيغمبر هستي. آن كسي كه  روحاني است فرق مي‌كند با غير روحاني، تو روحاني هستي. تو تحصيل كرده هستي.  بچه مسلمان بايد در جريان باشد.

نقش خانواده در نماز و تربيت ديني فرزندان مسأله‌ي ديگر توجه پدر و مادرها است. قرآن يك آيه دارد مي‌گويد: «رِجالٌ لا  تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ» (نور/37) مرداني هستند كه تجارت و داد و ستد اينها را از نماز سرگرم نمي‌كند. يعني اگر وسط تجارت هم هست، صداي «قد قامت الصلاة»  را شنيد، مغازه را مي‌بندد و مسجد مي‌رود. اين رجال كجا هستند؟ قبل از اين  «رِجالٌ» مي‌گويد: «فىِ بُيُوت‏»(نور/36) آنها در خانه‌هايي هستند كه  «أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَع‏»(نور/36) چرا كه اگر خانواده، خانواده‌ي خوبي باشد، بچه هم خوب و نماز خوان مي شود.

وسايل غفلت را در خانه‌ها مي‌آورند. انواع ماهواره‌ها و نمي‌دانم وسايل عيش و نوش،  اينها نمي‌فهمند، متوجه نيستند، كه نسلشان را دارند از خدا جدا مي‌كنند.

نقش مادر  خيلي نقش مهمي است. در قرآن مي‌فرمايد: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ  يَلْتَقِيَانِ» (الرحمن/19) بعد مي‌گويد: «لَّا يَبْغِيَانِ» (الرحمن/20)  دو تا دريا آب شور و شيرين كنار هم اينها به هم تجاوز نمي‌كنند، بعد  مي‌گويد: «يخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ الْمَرْجَانُ» (الرحمن/22)،  «بَغي» با غين يعني ظلم. «لَّا يَبْغِيَانِ» چون ظلم نمي‌كنند، تجاوز  نمي‌كنند يعني آب شيرين در شور نمي‌آيد، آب شور در شيرين نمي‌رود، چون اين  آب‌ها به هم تجاوز نمي‌كنند، «يخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ  الْمَرْجَانُ»

در خانه هم همينطور است، اگر زن و شوهر اهل تجاوز نبودند، مادر و پدر خوب بودند  «يخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ الْمَرْجَانُ» بچه‌هايشان لۆلۆ و مرجان مي‌شوند.

از ويژگي  هاي فطري هر انساني اين است كه در مقابل نعمتي كه ديگران به وي عطا مي كند  سپاسگذار بوده و تشكر مي نمايد . فطرت انسان خواهان تشكر از ولى نعمت است

خانه‌ي  نمازي، بچه‌اش نمازي مي‌شود. نقش پدر و مادر، پدر و مادرها شما كه امكاناتي براي بچه‌هايتان جور مي‌كنيد اين امكانات را در سايه‌ي نماز انجام دهيد.  اگر نمازت را بي‌غلط خواندي گوشواره مي‌خرم. اگر رفتيم نماز جمعه آنجا  مثلاً حالا دو چرخه‌اي، موتوري مي‌خواهي، لباسي مي‌خواهي، كفشي مي‌خواهي در راه نماز جمعه مي‌خرم.

حساسيّت و جديّت لازم در امور ديني گاهي پدر و مادرها مي‌گويند: آقا من به او گفتم گوش نداد. ديگر حوصله‌ام  نمي‌رسد. خدا گفته: به بچه‌ات كه سفارش نماز مي‌كني بايد حوصله كني. «وَ  أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» (طه/132)، «وَ أْمُرْ»  امر كن، «أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» يعني بچه‌ات را وادار كن نماز بخواند، بعد مي‌گويد: «وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» آيه‌ي قرآن است كه خواندم. يعني مقاومت  كن. نگو: ده بار گفتم گوش نداد.

نقش اخلاق نيكو در جذب مردم امام سجاد مي‌گويد: خدايا يك حالتي به من بده، كه هركس پشت سر من بد مي‌گويد،  من خوبي‌اش را بگويم :«مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْر» (صحيفه  سجاديه/ ص92) يعني كسي غيبت مرا مي‌كند من خوبي‌اش را بگويم.

«ادْفَعْ  بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن‏» (مۆمنون/96) او بدي كرد، من خوبي‌ انجام بدهم.  «وَ يَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَة السَّيِّئَةَ» (رعد/22) سيئه و بدي را با خوبي دفع كنم.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.