منشور اخلاقي كاركنان دولت (كاركنان شركت آب و فاضلاب ) در مقابل مردم

منشور اخلاقي و اداري كارمندان دولت

اين منشور به منظور اشاعه و اعتلاي فرهنگ اسلامي و ارزشهاي انساني و سازماني در نظام اداري كشور و نهادينه كردن ابعاد آنها در انديشه و عمل كارمندان دولت تدوين گرديده است . با اطلاع از اينكه كارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم بايد تمامي تلاش و همت خود را براي انجام هر چه بهتر وظايف شرعي و قانوني و مسئوليتهاي اداري بر مبناي باورها و ارزشهاي اسلامي و افزايش سطح رضايتمندي مردم به كار گيرند . خود را ملزم به رعايت اصول و مفاد زير مي دانم :

الف – اصول حاكم بر منشور

1-     اصل برابري : همه شهروندان در برابر قانون برابرند و بايد با همه آنان در شرايط مشابه رفتار يكسان داشت كارمندان بايد در محدوده وظايف شغلي خود امكان دسترسي برابر به خدمات دولتي را براي همه شهروندان فراهم كرده و با آنان بدون هيچگونه تبعيض رفتار نمايد .

2-     اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري : همه امور دولتي مبناي قانوني دارد و تصميمات و اقدامات اداري كارمندان بايد براساس احترام به قوانين و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.

3-     اصل شهروند مداري ( مردم مداري ) : هدف غايي از تشكيل سازمانهاي دولتي و استخدم كارمندان ، ارايه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است كارمندان بايد در گفتار و كردار و نگرشهاي خود عنوان « خدمتگزار مردم » را متجلي سازند . كارمندان متعهد هستند كه در تصميم گيريها ، انجام وظايف و رفتارهاي خود منافع و ترجيحات مردم و شهروندان و مصالح عمومي را در نظر گيرند و امكان دسترسي راحت تر و عام تر به خدمات دولتي را فراهم نمايند .

4-     اصل احترام و اعتماد : كارمندان در تعاملات و رفتارهاي خود با ساير افراد از قبيل مافوق ها ، زيردستان ، همكاران و مراجعان بايد احترام آنان را حفظ نمايند ، به انتظارات و احساسات ديگران اهميت قائل شده و برمبناي اعتماد به طرف مقابل عمل كنند .

5-     اصل شفافيت : كارمندان بايد تمامي اطلاعات مربوط به امور و فرآيندهاي جاري دستگاههاي اجرايي ( به غير از اموري كه در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندي شده قرار دارد ) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختيار ذينفعان قرار دهند . اين اطلاعات ضمن مشخص كردن فرآيند هاي سازماني مبناي پاسخگويي كارمندان به مردم و مراجع ذيصلاح را فراهم مي آورد .

6-      اصل پاسخگويي : سازمانهاي دولتي براي مردم ايجاد مي شوند و بايد در برابر آنان پاسخگو باشند . كارمندان مسئوليت تصميمات و اقدامات خود را بر عهده گرفته و درمورد آنها به مردم و مراجع ذيصلاح پاسخگو هستند .

7-      اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي : كارمندان نبايد از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخص يا گروه خاصي استفاده نمايند . اختيارات شغلي و سازماني بايد فقط براي انجام وظايف سازماني و در جهت مصالح عمومي به كار گرفته شوند .

8-     اصل تعهد و وفاداري به سازمان : كارمندان بايد نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف ، مأموريتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه مندي و تمام توان از طريق اتجام صحيح وظايف و مسئوليتهاي شغلي و سازماني در راستاي تحقق اهداف و مأموريتهاي سازمان تلاش نمايند .

9-     اصل به كارگيري مهارت و تخصص : كارمندان بايد تلاش نمايند تا مهارت ، دانش و تخصص مربوط به وظيفه شغلي و سازماني خود را فراگرفته و تمام توان فني ، تخصصي و حرفه اي خويش را براي انجام بهينه فعاليتهاي شغلي و سازماني به كار گيرند .

ب – مفاد منشور

1- انجام وظايف و مسئوليتهاي شغلي و سازماني :

1-1 : به رعايت نظم و انضباط در انجام فعاليتها و حضور به موقع در سازمان توجه نماييم .

1-2 : در انجام وظايف و مسئوليتها پشتكار و جديت داشته و آنها را با دقت ، صحت و به موقع انجام دهيم .

1-3 : سعي نماييم تا دانش خود را در زمينه فعاليتهاي سازماني به روز نگه داشته و آنها را با توانمندي و ابتكار خود در انجام فعاليتهاي اداري و سازماني به كار گيريم .

1-4 : به ايده ها و افكار جديد ارزش قائل شده و براي اجرايي كردن آنها به شكل منطقي در دستگاه اجرايي متبوع و نظام اداري تلاش كنيم .

1-5 : براي افزايش بهره وري نظام اداري از طريق افزايش بهره وري حيطه فعاليت خود تلاش كنيم .

1-6 : از امكانات ، تجهيزات و سرمايه هاي نظام اداري حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بكوشيم .

1-7 : در انجام فعاليتها و تعاملات ، روابط خويشاوندي ، قومي ، جنسي ، نژادي ، مذهبي و غيره تأثيري در تصميمات و اقداماتمان نداشته باشد .

1-8 : روحيه انتقاد پذيري داشته و انتقادات سازنده ديگران را به عنوان فرصتي براي اصلاح و بهبود خود و فعاليتهايمان بدانيم .

1-9 : هميشه و در همه حال رضايت خداي متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه كه خداوند امر يا از آن نهي مي كند توجه كامل داشته و او را ناظر براعمال و كردار خويش بدانيم .

2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همكاران :

2-1 : مردم و شهروندان به عنوان ذي حق براي نظام اداري هستند . تلاش نماييم با ايجاد ارتباط مناسب و ارايه خدمت بهتر ، تصويري مثبت از دستگاه اجرايي و نظام اداري در ذهن آنان ايجاد كنيم .

2-2 : به مراجعه كنندگان به صورت عادلانه و در چار چوب قوانين ، مقررات و ضوابط خدمت ارايه دهيم .

2-3 : در محدوده وظايف شغلي ، اطلاعات و راهنماييهاي لازم و مناسب به ارباب رجوع ارايه و در زمينه خدمات ، شفاف سازي صورت دهيم .

2-4 : خواسته هاي قانوني ارباب رجوع را در چارچوب وظايف خود با صحت ، دقت و سرعت و بدون تشريفات زائد اداري و تحميل هزينه اضافي به وي ارايه دهيم .

2-5 : به ارباب رجوع احترام گذاشته و دراستقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشيم .

2-6 : به نظرات ، پيشنهادها و بازخوردهاي شهروندان و مراجعه كنندگان به عنوان منبعي گرانبها براي بهبود عملكرد نگاه كرده و با ديد منطقي به آنها توجه كنيم .

2-7 : به نظم و آراستگي شخصي و محل كار خود توجه كنيم .

2-8 : سعي كنيم تا فرهنگ تكريم ارباب رجوع ، پاسخگويي و گره گشايي از مشكلات مردم و مراجعان به يك ارزش حاكم در نظام اداري تبديل شود .

2-9 : روحيه كار جمعي را در خود تقويت كرده و در انجام فعاليتهاي گروهي مشاركت جو و مشاركت پذير باشيم .

2-10 : روحيه قدرداني از ديگران را در خود تقويت كرده و سعي نماييم كه اين امر را در بين همكاران اشاعه دهيم .

2-11 : دانش ، تجربه و توانمنديهاي خود را با سعه صدر در اختيار همكاران قرار داده و در ارتقاء توانمنديهاي آنان كوشا باشيم .

2-12 : تا حد ممكن در حل مشكلات شغلي همكاران تلاش نماييم و از تجسس در زندگي خصوصي آنان پرهيز نماييم .

اينجانب                                            موارد فوق را با دقت مطالعه كرده و آنها را قبول مي نمايم و تمامي تلاش و توان خود را براي برآورده كردن آنها به كار خواهم برد . توفيق در عمل به اين منشور را از خداوند متعال خواستارم .

 

امضاء

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.