شبهاي قدر

گزارشي از كارها و عملكرد شوراي فرهنگي و ديني

شبهاي قدر

وقتي روزشمار بندگي ورق مي خورد، در لابه لاي آن، مهرباني ها و محبت هاي پروردگار توانا دل هاي پژمرده و نااميد را به شور و شعف مي آورد و دريچه اي به سوي پرواز گشوده مي شود. روزشمار بندگي گاهي جايي را نشاني مي كند كه نبايد از آن خاموشانه عبور كرد. يكي از اين وعده گاه ها، شب هاي قدر است؛ قدري كه از همان آغاز قدر و قيمت اش متفاوت بود. به بركت اين شب، چه گره هايي كه گشوده نشد و چه گم شدگاني كه راه خود را باز يافتند.


اكنون كه ماه مبارك رمضان نيمه دوم خود را از ما پنهان كند، شب قدر فرارسيده است؛ شبي كه قرآن؛ كتاب جاودانگي بر قلب نازنين پيامبر اكرم (ص) فرود آمد و شبي كه كامل ترين انسان روي زمين با شمشير كينه و تعصب و جهالت به شهادت رسيد. 
در آيات و روايات اسلامي ارزش شب قدر برتر از ارزش هزار ماه عنوان شده و هزار ماه برابر با حدود هشتاد سال، يعني عمر طبيعي يك انسان است. يعني عبادت در اين شب با ارزش تر از عبادت يك عمر مي باشد. يعني شب قدر، شب سلامتي و شب پرخير و بركتي است كه انسان مي تواند سعادت دنيا و آخرتش را تأمين كند و شبي است كه سرنوشت يك ساله انسان ها در آن رقم مي خورد.
به رغم اين كه شب قدر به صورت دقيق ناشناخته و كشف ناشده باقي مانده؛ اما دانشمندان اسلامي احتمال مي دهند كه شب قدر يكي از شب هاي نزدهم تا بيست و هفتم ماه مبارك رمضان باشد. به همين سبب، مسلمانان با شب زنده داري هاي پيهم، دعا و نيايش و نذر و انفاق در اين شب ها مي كوشند تا سرنوشت خود را به گونه بهتر رقم بزنند و براي بخشش لغزش هاي خود پوزش بخواهند.
كارشناسان ديني مي گويند كه در اين شب اگر كسي به راستي توبه كند و از خداوند خير دنيا و آخرت را بخواهد، پرونده درخشاني كه پس از توبه گشوده مي شود، زمينه سعادت وي را فراهم مي آورد.
از اين رو، قدر اين شب را بايد بهتر دانست و عظمت آن را بيشتر بايد شناخت. در شب هاي قدر (شب هاي نزدهم تا بيست و هفتم ماه رمضان) انسان بايد خير دنيا و آخرت را براي خود و ديگران بخواهد؛ لذا در اين مجال برخي از اعمال اين شب بيان مي شود، بلكه موجب بهره برداري بيشتر از اين اوقات عزيز گردد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.