حجاب در محيط كار

گزارشي از كارها و عملكرد شوراي فرهنگي و ديني

حجاب در محيط كار

 

چگونه در محيط كاري مختلط، كارمند محجوبي باشيم؟

متأسفانه در شرايط كنوني جامعه، افرادي كه نگاه خود را بيشتر كنترل مي كنند، به متحجر بودن متهم مي شوند. اما هيچ چيز مهم تر از آرامش دروني افراد نيست و حقيقت اين است كه خداوند عالم آرامش زن و مرد را در كنترل نگاه و رعايت حريم محرم و نامحرم قرار داده است و هيچ عامل ديگري جايگزين آن نخواهد بود. لذا مديريت نگاه در ابتدا شايد سخت به نظر بيايد ولي پس از تمرين و تبديل شدن به يك عادت، امري بسيار سهل و البته بسيار آرامش بخش براي بانوي مسلمان خواهد بود.

 

 

۱- يك بانوي كارمند بايد رفتاري محجوبانه داشته باشد.

 

در وهله ي اول مي توان گفت مهم ترين عامل براي يك بانوي مقيد و با ايمان كه بخواهد حريم خود را حفظ كند، داشتن رفتاري محجوبانه توسط خود اوست. شكل گيري روابط سالم در محيط كاري در بين همكاران آقا و خانم، بيشتر توسط خود بانوان مديريت خواهد شد و اين امري است كه همه ي عقلا به آن اذعان دارند. هرجا كه زنان حريم خود را در رفتار و پوشش آزاد گذاشته اند، سوء استفاده كنندگان بدون هيچ مانعي به حريم آن ها راه يافته اند.

بنابراين يك بانوي مسلمان بايد مراقب تمام مراتب رفتاري خود باشد. نشستن او بايد همراه با حجب و حيا باشد و طرز راه رفتن و انجام كارهاي اجرايي او بايد به دور از طنازي و عشوه گري باشد. مراقبت از عدم برخورد فيزيكي وظيفه بزرگي بر بانوست تا هنگام رد و بدل كردن وسايل يا موراد مشابه از حداقل برخورد فيزيكي با نامحرمان جلوگيري كند.

 

۲- در ارتباط هاي كلامي خود پروا داشته باشيد.

 

صحبت كردن با آقايان جزو امور اجتناب ناپذير محيط هاي كاري است اما اين ضرورت گاهي چنان مورد بي مبالاتي قرار مي گيرد كه بعد از مدتي اين گپ و گفت  برايشان عادي مي شود و مرز حلال و حرام را فراموش مي كنند.

سعي كنيد در تمام مكالمات خود كاملاً رسمي و كوتاه صحبت كنيد و در حد ضرورت از كلمات بهره ببريد. براي مثال به جاي سلام از “سلام عليكم” استفاده كنيد. جمله بندي شما در مكالمه و يا پيامك، كامل و رسمي باشد و شوخي و مزاح كاملاً از مكالمات حذف شود. نحوه سخن گفتن نيز بايد جدي و رسمي و به دور از نازك گويي و خنده رويي باشد.

 

۳- پوشش هايي مناسب با وقار يك بانوي كارمند برگزينيد.

 

با وجود انواع مانتوها در مدل ها و رنگ هاي مختلف، براي يك بانوي با سليقه كه اهل تنوع باشد، بسيار سخت خواهد بود كه دائماً در محيط كار از مدل هاي ساده و اداري استفاده كند. اما شايسته است بانوي مسلمان اين ميل دروني خود را در محيط خانه در بين محارم ارضا نمايد و در محيط كاري و علمي اين ميل خود را كنترل نمايد تا علاوه بر اينكه خود را از نگاه هاي مزاحم در امان نگه مي دارد بتواند تأثير مثبتي در اطراف خود نيز داشته باشد.

از ملزومات پوشش مناسب در محيط اداري، استفاده از مقنعه هاي بلند و مانتوهاي گشاد و بلند است كه كمتر جلب توجه مي كند.  رعايت همه اين موارد براي فردي كه نظر خداوند مهربان برايش ارجح است، سخت نخواهد بود.

 

۴- با چادر مي توانيد حريم ويژه اي داشته باشيد.

 

شايد داشتن چادر در محيط هايي كه كارمندان آقا حضور دارند به نظر سخت باشد و خوب نگه داشتن آن براي بسياري از افراد  كلافه كنندهاست، اما امروزه با وجود انواع مدل هاي چادرهايي كه توليد مي شود اين موانع برطرف شده و حفظ حجاب كامل براي بسياري از بانوان راحت تر شده است.

اگر تاكنون چادر را در محيط كاري امتحان نكرده ايد، از اين پس مي توانيد به اين پوشش فكر كنيد زيرا داشتن حجاب چادر تؤام با رفتار محجوبانه يك بانو، حريمي ويژه و زيبا را براي او به وجود خواهد آورد؛ حريمي كه در وهله اول براي خود او آرامش بيشتري را فراهم خواهد كرد.

 

۵- استفاده از آرايش و زيورآلات در محل كار مناسب نيست.

 

براي يك بانوي مسلمان و عفيف شايسته است كه جلوه زيبايي هاي خود را براي حريم خصوصي خود نگه دارد، به ويژه در محيط كاري و رسمي مراقب جلوه هاي زنانه خود باشد. براي استفاده از زيور آلات و لوازم آرايش در چنين محيط هايي مي توانيد با مراجعه به مرجع خود حد شرعي آن را استخراج كرده و به كار ببريد.

در استفاده از عطر و ادكلن نيز دين اسلام دستورات ويژه اي دارد كه مي بايست يك مسلمان با اطلاع از آن ها نسبت به استفاده از انواع عطر و ادكلن اقدام نمايد. آنچه از نظر عقلي بديهي به نظر مي رسد اين است كه با وجود ادكلن هايي كه بر مبناي تحريك قواي جنسي ساخته مي شوند، بايد در استفاده از عطر ها و ادكلن ها بسيار دقت نماييد. لازم به ذكر است براي بانواني كه ارتباط مداوم با همكاران آقا دارند استفاده از هيچ بوي خوشي شايسته نخواهد بود.

 

۶- به همكاران خود كوتاه و منقطع نگاه كنيد.

 

نگاه به نامحرم از خطرناك ترين راه هاي نفوذ شيطان در انسان و شروع بسياري از روابط ناسالم در بين زنان و مردان است. در روايات دين اسلام و نيز در اديان ديگر به دفعات در اين زمينه دستوراتي وجود دارد.

لازم به ذكر است كنترل نگاه به معني اصلا نگاه نكردن نيست، بلكه طبق آيه قرآن كريم (آيه ۳۰ و ۳۱ سوره نور) به معني كوتاه كردن نگاه است. بسيار بديهي است كه در روابط اجتماعي نگاه مردان و زنان به يكديگر بيفتد اما مهم اين است كه نگاه دوم را كوتاه نماييم.

متأسفانه در شرايط كنوني جامعه، افرادي كه نگاه خود را بيشتر كنترل مي كنند، به متحجر بودن متهم مي شوند. اما هيچ چيز مهم تر از آرامش دروني افراد نيست و حقيقت اين است كه خداوند عالم آرامش زن و مرد را در كنترل نگاه و رعايت حريم محرم و نامحرم قرار داده است و هيچ عامل ديگري جايگزين آن نخواهد بود. لذا مديريت نگاه در ابتدا شايد سخت به نظر بيايد ولي پس از تمرين و تبديل شدن به يك عادت، امري بسيار سهل و البته بسيار آرامش بخش براي بانوي مسلمان خواهد بود.

 

۷- در ارتباطات مجازي، شما همچنان نامحرم هستيد!

 

در بسياري از محيط هاي اداري افراد از طريق برنامه ها و شبكه هاي مجازي با هم در ارتباط هستند و بخشي از هماهنگي ها در اين فضاها اتفاق مي افتد كه شايد اجتناب ناپذير باشد. سعي كنيد در فضاي مجازي هم مانند فضاي حقيقي شئونات و حد و مرزها را رعايت كنيد. به شدت از حضور و فعاليت بيش از اندازه در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي خودداري كرده و از خط قرمزها عبور نكنيد. آسيب هايي كه در اين فضاها متوجه افراد و خانواده ها شده است، قابل كتمان نيست.

 

 

در اين مقاله به طور اجمال به برخي از حد و مرزهاي يك بانو در محيط كار اشاره شد كه هر بانوي با ايمان و مقيدي با تمركز بيشتر بر رفتارهاي خود راه كارهاي ديگري نيز خواهد يافت. لازم به ذكر است كه موفقيت در اين امور فقط با استعانت از خداوند متعال و توسل به اهل بيت عليهم السلام و جديت در عمل به آموزه هاي ديني امكان پذير خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.