مبعت

گزارشي از كارها و عملكرد شوراي فرهنگي و ديني

مبعت

مبعث

 

روز مَبْعَث بر پايهٔ باورهاي اسلامي، روزي است كه محمد، پيامبر اسلام، به درجه پيامبري برگزيده شد. مسلمانان معنقدند او در غار حرا، توسط جبرئيل و از سوي خدا به پيامبري نايل آمد و مأمور شد كه چندخداپرستي و بت‌پرستي را از زمين بردارد و خداپرستي را رواج دهد و پيام وحي را به مردم برساند. محمد در اين زمان چهل سال داشت و در مكه زندگي مي‌كرد.

 

باور شيعيان

بر اساس باور شيعيان، محمد مصطفي در روز ۲۷ رجب عام الفيل، سال ۱۳ پيش از هجرت پيامبر اسلام مبعوث شد. شيعيان اين روز را جشن مي‌گيرند و در روايات اسلامي اعمال مستحبي براي روز مبعث پيش بيني شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال اين روز است.

 

باور اهل سنت

در نزد اهل سنت تاريخ دقيق بعثت پيامبر مشخص نيز ولي بعضي معتقدند كه اين واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است. به دليل نامعلوم بودن تاريخ، مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمي‌شود.

 

روز مبعث چه روزيست؟

 

روز مَبْعَث، روزي است كه حضرت محمد، پيامبر گرانقدر اسلام، به درجه پيامبري برگزيده شد. در تقويم هجري قمري، ۲۷ رجب روز مبعث است.

 

حضرت محمد مصطفي در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفيل، همزمان با سال ۱۳ پيش از هجرت پيامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئيل) و از سوي خدا به پيامبري نايل آمد و مأمور شد كه چندخداپرستي و بت‌پرستي را از زمين بردارد و خداپرستي را رواج دهد و پيام وحي را به مردم برساند.

 

روز مبعث، روز برانگيختن خردهايي است كه در تابوت خُرافه گرايي، هوس پرستي و جهل پيشگي دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هايي كه در رقص شمشيرها زخمي مي شد و در جنگل نيزه ها جان مي باخت. آن روزها، دختركان معصوم، به جاي آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاك مي خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تيرها مي دادند و زنان بي پناه، در بند اسارت مي زيستند. آه كه چه خارهايي به پاي بشريّت مي خليد و چه زخم هايي دل عاطفه ها را مي خَست.

 

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ كرامت هايي كه به پاي بت ها قرباني مي شد؛ روز مرگ جهل و شرك و پرستش هاي ناروا بود.

 

منبع:talahost.com

 

مشارق انوار اليقين، ص 51
مناقب الخارزمي، ص 257
اثبات الهداة، ج 2

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.